maanantaina, kesäkuuta 18, 2007

Taistelevat MEPSOt

Sairaallamiljööseen on pesiytynyt uusi työntekijälaji, MEPSO, tieteelliseltä nimeltään Medical Executive Patient information System Operator. On syytä vähän selvittää tämän otuksen tarkoitusperää, lajikuvausta ja työnkuvaa.

MEPSOt eivät ole mitään entisen teeren poikia, vaan lääkärin koulutuksen saaneita ihmisiä. MEPSO kuvittelee töihin mennessään hoitavansa potilaita, mutta pettyy pahasti: Hän hoitaa
tietojärjestelmiä.

MEPSOn työpäivä on yhtä matalalentoa. MEPSO yrittää soittaa atk-tukeen useita kertoja päivässä. Yleensä numero on varattu. Hän hakkaa röntgenjärjestelmään 12 kertaa päivässä käyttäjätunnuksensa, sillä järjestelemä heittää työntekijä ulos 10 minuutin käyttämättömyyden jälkeen. MEPSO buuttaa windowsin ja konttaa lattialla etsien printterin johtoa selvittääkseen, miksi tulostus ei toimi. Harva se viikko MEPSO saa uuden salasanan ja ja käyttäjätunnuksen johonkin uuteen järjestelmään.

MEPSOn kierrolla käytettävä kannettava tietokone on langaton, muttei johdoton. Sen akku ei kestä 10 minuuttia kauempaa. Kone pimenee ilman ennakkovaroitusta. Joka huoneessa ei ole pistorasiaa sopivalla etäisyydellä tai jos onkin, niin nuori hoitaja luennoi MEPSOlle, ettei potilaan lähelle saa tuoda sähkölaitteita alle 1.5 metrin etäisyyteen (hän on kuullut tämän potilasturvallisuuden mullistavan asian Miranda-koulutuksessa.)

Iltapäivällä MEPSOn nokka on lytyssä, siivet retkottavat auki ja pitkät perssulat ovat pörhöllään tästä tietojärjestelmätaistelusta. Hän on aika raivostunut ja kyynistynyt. Kukaan ei neuvo MEPSOa uusissa tietojärjestelmissä eikä niiden perehdytykselle ole varattu aikaa.

Potilas -mikä se on? Pitääkö meidän tosiaan vielä hoitaa heitäkin?

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos, tämä lohdutti. Suuresti. Effica lähettää rakastavia terveisiä Mirandalle - muuthan niiden kahden hienoutta sekä korvaamattomuutta eivät ymmärräkään.
Onkohan se Effican kanssa tappeleva sitten Efso?

Armi Paini kirjoitti...

EfSO=Effica frustrated System Operator?

Anonyymi kirjoitti...

Jep, nimenomaan turhautunut käyttäjä.
Mutta onhan se niin hieno ja aikaa säästävä, jahka koko Suomen kattavaksi saadaan tämä sähköinen tietojärjestelmä. Luin juuri lehdestä.
Epäilen tosin Puolueellisuutta, koska haastateltava kauppasi näitä systeemejä...