keskiviikkona, heinäkuuta 16, 2008

Siperialainen vasemman jalan kesäsandaalitehdas

Turun Sanomat uutisoi, että TYKSin henkilökunta on suivaantunut sairaalan tietojärjestelmään, joka meni taas polvilleen torstaina, perjantaina ja tiistaina. Sairaalan henkilökunta otti yhteyttä Turun Sanomiin, koska heistä tuntui, ettei heitä kuunnella.

Mitä vastasi ylilääkäri? Potilasturvallisuus ei ole vaarantunut. Milloinkahan nämä ylilääkärit uskovat, että rivilääkäri on todellakin oman työnsä asiantuntija. Jostain työpöydän takaa lauottu kommentti, jota ei usko edes joulupukkikaan, ei vakuuta. Enemmän ollaan huolissaan siitä, että on menty kertomaan julkisuuteen ikäviä asioia, kuin potilasturvallisuudesta.

Brezneviläinen hallintokulttuuri elää ja voi hyvin julkishallinnossa. "Siperialaisessa Obosimirskin vasemman jalan kesäsandaalitehtaassa ei ole mitään laatuongelmia. Oikein hienoja ja laadukkaita yhden koon kesäsandaaleita valmistavat. Kahden vuoden kuluttua vaihdetaan tuotantolinja vastakkaiseen suuntaan, ja he alkavat valmistaa oikean jalan kesäsandaaleita. Me täällä keskushallinnossa emme ymmärrä, että mikä tässä nyt voi olla ongelma." Kuulostaako tutulta. Puhu kivelle.

Viime syksynä MTV3 uutisoi näyttävästi potilastietojärjestelmäongelmista. Sairaalat laittoivat ulos tiedotteen, jossa kerrottiin, ettei mitään ongelmia ole. Viime kesä oli yhtä helvettiä Mirandan kanssa sairaalan sydänvalvonnassa. Järjestelmä oli yllättäen suljettuna useita tunteja, ei päässyt kirjaamaan eikä lukemaan labroja, röntgenkuvia, ei määräyksiä. Jokainen voi miettiä, että vaarantuiko potilasturvallisuus.

Tänään kuulin, ettei uusia kasettisanelimia hankita, koska on digisanelimet. Kenellekään ei ole tullut mieleen, että järjestelmä voi olla pois käytöstä jopa päiviä. Silloin voi tulla ikävä kasettisanelimia. Mutta lääkärithän eivät näitä asioita päätä, he vain kantavat vastuun.

1 kommentti:

T kirjoitti...

Tervetuloa kerhoon...vaikka taisitkin olla jo perustuskokouksessa mukana ;)

Aikoinaan eräässä lafkassa jossa työskentelin oli ilmiselvä työntekijäpula.
Noh, asiakkaat valittivat oikeaoppisesti pomolleni, että palkatkaa lisää porukkaa, että heitä saadaan palveltua.

Tämä tietenkin oli pelkkä väärinkäsitys. Suuri Johtaja osoitti fläppitaululle piirtämällään suhdeluku/graafinen käyrä/satunnaisia viivoja-esityksellään että itse asiassa asiakas:palvelu:asiakaspalvelija
kontaktipinnan aktiivinen integraatiosuhde oli niin homogeeninen, että töissä oli jopa aivan liikaa työntekijöitä.

Mutta koska Suuri Johtaja oli armollinen, ketään ei...siis tällä kertaa...irtisanottu, joskin muutamia asiakkaita potkittiin koska he olivat niin tyhmiä ja eivät vaan ymmärtäneet näitä asioita.

Arvatkaa uusinko työsopimustani?