perjantaina, joulukuuta 28, 2007

Armi hurjana, episodi 4532

Yliopistosairaaloissa tehdään geeniterapiakokeiluja, alkionsiirtoja ja tutkitaan radioisotoopeilla elimiä. Mutta on täysin mahdoton ajatus joulunpyhien jälkeen, että joku vastaisi kohtuuajassa yli sata vuotta vanhaan keksintöön, eli puhelimeen.

Yritin järjestää potilaalleni toiselle osastolle jatkohoitopaikkaa. Kesti 15 minuuttia pelata ylihauskaa puhelinbingoa, ennenkuin sain edes jonkun vastaamaan puhelimeen. Selvisi, ettei potilasta voi siirtää sinne, koska siellä ei ole päivystyaikaan lääkäriä. Taas veivasin numeroa toiseen sairaalaan toiselle osastolle, ja annoin soida ..... Eikä kukaan vastaa. Soitin saman sairaalan naapuriosaston numeroon, eikä sieltäkään vastata pitkän odottelun jälkeen. Olisin pyytänyt katsomaan, että näkyykö edes osaston ikkunoissa valoa.

Sitten hieman kierroksia ottaneena Armi tunkeutui sairaalan intranettiin, ajatuksena soittaa Klinikan Ylilääkärille. Arvatkaapa vastasiko. Tässä vaiheessa en mennyt enää sanoistani taikka teoistani takuuseen. Sitten ylihoitajalle, tuut tuuut tuuuuuut...... ei vastaa. Mutta ylihoitajan sihteeri vastasi! Hän antoi päivystävän numeron, joka ei taas vastannut. Soitin takaisin sihteerille, joka antoi sitten päivystävän hoitajan numeron, koska päivystävän lääkäriin numeroon vastataankin vasta virka-ajan jälkeen. Amen ja halleluja! Hoitaja vastasi ja sain sovittua siirrosta, mutta koville se otti.

Sairaalan intranetistä ei ole mitään apua. Klinikat kyllä väsäävät sivuja, joista ei ole mitään hyötyä tiedon etsijälle. Klinikan osastojen hallinnolliset osastokoodit on listattu allekkain, mutta ei mitään kuvausta siitä millaisia potilaita osastolla 2133 hoidetaan. Puhelinnumeroita ei kukaan ole jaksanut laittaa. Lisäksi yleensä vielä todetaan sivustoilla: Toimimme Potilaan parhaaksi, Maapallo ei ole pannukakku, Iso Hali kaikille. Intranetin puhelinluettelolla voi heittää vesilintua, koska siellä on numerot vain henkilöiden nimillä.

On valitettavaa todeta, että todennäköisesti olisin saanut Tarja Halosenkin nopeammin puhelimeen kuin järjestettyä potilaalleni jatkohoitopaikan yliopistosairaalassa. Siihen meni 50 minuuttia.

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Lääkärit eivät tajua tavoitettavuuden palveluarvoa. Jokaisella itseään kunnioittavalla lääkärillä pitäisi olla päivittäinen puhelinaika. Viranomaistahojen pitää löytää lääkäri aina virka-aikana. Kyseessä on
a) välinpitämättömyys
b) huono organisointi
c) huono resurssointi

Ennen kaikkea tämä on asennevamma:
Mitä se mulle kuuluu, mitä mä teen? Pitääkö vastata puhelimeen, jos ei taho?

Anonyymi kirjoitti...

Hei Armi! Mieleeni tulee Dire Straitsin hieno biisi Calling Elvis. Sanoituksen idea on, että minä- hahmo yrittää tavoittaa puhelimella tyttöystäväänsä, jolle soittaminen on vaikeampaa kuin Elviksen ( kuollut siis) saaminen langan päähän. Videossa oli kuvattu 60-luvun lasten ihanteen, Myrskylintujen, ponnisteluja tavoittaa Knopflerin tyttöystävä mm. menemällä viemärin kautta, raketilla parvekkeelta, ym, mutta neitonen vilahti jo seuraavaan paikkaan.
Hieno kirjoitus Armi, todellisuus on kaukana hoitoketjuista.

Armi Paini kirjoitti...

Toivottavasti joku kolumnisti jossain lehdessä ottaa aiheen käsittelyyn.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo on niin totta. HUS:ssa menee joskus 15 min ennenkuin keskus vastaa, kun ei muita numeroita saa- edes muut lääkärit. Ovat huippusalaisia ne suorat numerot.
Mitähän joku toiminnantehostaja insinööri tästä tuumaa, olisiko vaikutusta työn nopeuteen?

KirsiMy kirjoitti...

Armi, et ole yksin kokemuksinesi. Hieno kirjoitus.
Mitä ihmeen kolumnisteja sinä tarvitset. Tee diili jonkun päivälehden kanssa. Siinä heille hyvä kolumnisti. Julkaiset juttusi myös printissä.

Kiitos tähänastisista kirjoituksistasi. Hyvää uutta vuotta Armille ja paljon kiintoisia entryjä tulevalle vuodelle.

Armi Paini kirjoitti...

Kiitos kiitos. Mutta tietäisittepä tätä luomisen tuskaa, se on välillä aika kamalaa. Jos siihen vielä lisätään pakkopäivämäärät, niin kirjoittaminen tyssää siihen.

Anonyymi kirjoitti...

Entäs kun ollaan juuri siinä talossa, jonne tungetaan kaikki ne, jotka eivät mihinkään muualle mahdu?
Ja johto vain antaa lehtiin lausuntoja, joissa kaavailee kauniin, lavein sanoin miten tulevaisuudessa voidaan vähentää osastopaikkoja tehostamalla poliklinikkatoimintaa?

Anonyymi kirjoitti...

Tämä täällä käyttää täysin väärin HUSin sivustoa ja kas, sieltä joskus jopa löytää oikeitakin numeroja - PÖYTÄKIRJOISTA =O